LibKey ja BrowZine – nopeampi pääsy artikkeleihin

Yliopiston opiskelijoiden ja henkilökunnan tiedonhakua tukemaan on hankittu Third Ironin Libkey ja BrowZine-palvelut. Ne tarjoavat monella tapaa nopeamman ja yksinkertaisemman pääsyn lehtiin ja artikkeleihin. Libkeyn ja Browzinen käyttöönoton vuoksi selainlaajennus Lean Library poistuu yliopiston käytöstä 1.1.2024.
Tiedonhaku JYKDOKissa

LibKey ja BrowZine näyttäytyvät JYKDOKin kansainvälisten artikkeleiden hakutuloksessa kahtena eri linkkinä. ”PDF-kokoteksti” -linkki etsii pdf-muotoisen artikkelin ja avaa sen heti selaimeen. ”Näytä koko numero” -linkki taas vie BrowZine- sovellukseen, jossa pääsee selailemaan lehden koko numeroa sekä muita vuosikertoja.

LibKeyn hakunäkymä, jossa punaisella ympyröity "PDF-kokoteksti" ja "Näytä koko numero" artikkelitietojen jälkeen.

Tiedonhaku hakukoneilla ja verkossa

LibKey Nomad on selaimen laajennusosa, joka auttaa kirjaston hankkiman aineiston löytämisessä. Jos päädyt kustantajan tai välittäjän sivulle, et pääse käsiksi maksullisiin aineistoihin. LibKey Nomad osaa kuitenkin ilmoittaa, jos artikkeli on saatavilla kirjaston kautta ja tarjoaa käyttäjälle suoran linkin artikkelin lataamiseksi. LibKey Nomad on saatavilla kuudelle eri selaimelle: Chrome, Edge, Firefox, Brave, Vivaldi ja Safari.

Jos haluat etsiä artikkeleita suoraan DOI- tai PMID-tunnisteella, voit kokeilla LibKey.io-hakua.

E-lehtihylly BrowZine

BrowZine on palvelu, jossa näkyvät kirjaston tilaamat e-lehdet sekä avoimesti saatavilla olevat e-lehdet. Lehdet on järjestetty aihealueittain, ja niitä voi selailla sekä tallentaa omiin kokoelmiin. BrowZineen ei tarvitse kirjautua käyttääkseen sitä lehtien selailuun. Mikäli haluat käyttää personoitavia palveluja, eli omaa kirjahyllyä ja tallentaa artikkeleita, voit luoda BrowZineen oman tunnuksen sen kirjautumissivulla. Sähköpostiosoitteena voit käyttää haluamaasi osoitetta. BrowZinen voi ladata myös puhelimeen tai tablettiin sovelluskaupasta.

Selainlaajennus Lean Library poistuu käytöstä 1.1.2024.

Lisätietoa ja palaute: hank-esitys@library.jyu.fi