Tutustu uuteen opinnäytehakuun

Jyväskylän yliopiston opinnäytehaku on uudistunut. Uusi käyttöliittymä on helppokäyttöinen ja sen hakumahdollisuudet ovat aiempaa laajemmat. Opinnäytteiden kuvailutietoja on myös rikastettu automaattisella asiasanoituksella. Palvelun käyttö on maksutonta, eikä edellytä kirjautumista.

Opinnäytehaku löytyy osoitteista

thesis.jyu.fi
kirjasto.jyu.fi (etusivun Pikalinkit) sekä
jyu.finna.fi (JYKDOKin etusivun yläreunasta E-aineistot)

Opinnäytehaussa voi etsiä Jyväskylän yliopistossa ja sen edeltäjissä tehtyjä väitöskirjoja, lisensiaatintöitä, pro graduja ja kandidaatintöitä. Vanhimmat tällä hetkellä haun kautta löytyvät opinnäytteet ovat peräisin 1930-luvulta. Uusimmat opinnäytetyöt ovat haun etusivulla.

Valittavana on perushaku sekä tarkennettu haku. Rajauksia voi tehdä muun muassa opinnäytteen tason
sekä julkaisuvuoden mukaan. Tarkennetussa haussa oppiaineen voi valita Aihe-kentästä. Oppiaineissa on kuitenkin tullut vuosien varrella runsaasti muutoksia, joten rajaus ei ole täysin tarkka. Myös yliopiston laitosrakenteessa on tapahtunut paljon muutoksia, joten tällaista rajausta ei hakuun ole tarjolla.

Opinnäytehaussa on hakuohje, joka neuvoo, miten haussa voi hyödyntää katkaisumerkkejä ja loogisia hakuoperaattoreita.

Merkittävä osa Jyväskylän yliopistossa tuotetuista opinnäytteistä on saatavana digitaalisessa muodossa. Vanhoja, ainoastaan painettuna saatavilla olevia opinnäytteitä digitoidaan jatkuvasti, joten digitaalisessa muodossa olevien vanhempien opinnäytteiden määrä kasvaa koko ajan. Toistaiseksi vain painettuna saatavilla olevia opinnäytteitä voi tilata JYKDOK-tietokannan kautta. Lisätietoja saat kirjaston asiakaspalvelusta osoitteesta jykneuvonta@library.jyu.fi.

Opinnäytehaku on käytettävissä suomen- ja englanninkielisenä. Palvelua ylläpitää JYU:n Avoimen tiedon keskus.