VIRTUAALIKIRJASTON AINEISTON VALINTAKRITEERIT

Laadittu 2003 työryhmässä
Tuija Oksman, Jyväskylän yliopiston kirjasto
Merja Hyödynmaa, Tampereen yliopiston kirjasto
Heikki Laitinen, Kuopion yliopiston kirjasto
Päivi Lipsanen, Viikin tiedekirjasto
Julkistettu 26.7.2004

Huom! Virtuaalikirjasto on muuttunut 10.12.2004 Tieteen linkkitaloksi.

Pikaohje: Internet-aineiston arviointikriteerejä, M. Hyödynmaa Tampereen yliopiston kirjasto


1. Kattavuuskriteerit ja kokoelmakriteerit: käyttäjän tiedontarpeet ja palvelun laatu

1.1. Kohderyhmä ja palvelun tavoitteet
1.2. Katettava aineisto ja aihehakemiston kattavuus
1.3. Katettavat pääsytavat
1.4. Luettelointipolitiikka
1.5. Maantieteellinen kattavuus

Kattavuuskriteerit ja kokoelmakriteerit liittyvät aihehakemiston laatuun. Aihehakemiston kattavuuskriteerit määrittelevät kokoelman rajat: mitä sisällytetään ja mitä ei sisällytetä kokoelmaan. Valintapolitiikka rajaa kokoelman kattavuuden ja määrittelee kriteerit, joita käytetään valittaessa uutta aineistoa kokoelmaan. Aihehakemistoihin ei yritetä sisällyttää kaikkia aihealueen tiedonlähteitä vaan ainoastaan aihealueen parhaimmat. Valintaprosessissa palvelun aihepiirin kattavuus vaikuttaa ensimmäisiin aineistonvalintaa koskeviin päätöksiin. Kokoelman rajojen ulkopuolelle jäävä aineisto hylätään. Sisäpuolelle jäävä aineisto käy läpi korkealaatuisen aineiston valintaprosessin ja se arvioidaan laatukriteerien avulla. Laatukriteerit koskevat Internet-aineiston ominaispiirteitä.

Palvelun kokoelmakriteerit määräävät, kuinka aineisto valitaan aihehakemistoon ja kuinka aineisto poistetaan aihehakemistosta kokonaisuus huomioon ottaen. Kokoelmapolitiikka sisältää yhtä lailla karsinnan kuin valinnan. Kokoelmakriteerejä voidaan käyttää oikeuttamaan aineiston lisääminen aihehakemistoon tai aineiston poistaminen aihehakemistosta. Kriteerien perusteella aineisto saatetaan valita yhtenä ajankohtana, mutta jättää valitsematta toisena. Aihehakemiston kasvaessa kokoelman kattavuus ja tasapaino muuttuvat, mikä voi vaikuttaa valintaprosessiin.

1.1. Kohderyhmä ja palvelun tavoitteet

Kattavuus liittyy kohderyhmän tiedontarpeisiin. Aihehakemistoa perustettaessa ja ylläpidettäessä otetaan huomioon loppukäyttäjien tiedontarpeet ja tarjottavan palvelun tavoitteet. Kohderyhmän ja sen tiedontarpeiden määrittelyn jälkeen päätetään palvelun tavoitteet käytettävissä olevat voimavarat huomioon ottaen. Palvelun tavoitteet ja kohderyhmä ratkaisevat katettavan aineiston, katettavat pääsytavat ja maantieteellisen kattavuuden.

Kohderyhmä
Ensisijainen kohderyhmä on kotimainen tiedeyhteisö. Eurooppalainen ja kansainvälinen tiedeyhteisö otetaan huomioon osana palvelun kohderyhmää.
OHJE: Jos kohderyhmä olisi vain suomalainen tiedeyhteisö, tulisi kotimaista aineistoa valita kriittisemmin kuin siinä tapauksessa, että palvelun kohderyhmänä pidetään osittain myös eurooppalaista ja kansainvälistä tiedeyhteisöä. Suomalainen verkkojulkaisu, joka ei ehkä ole suomalaisen tiedeyhteisön näkökulmasta erityisen syvälle menevä tai edes ”tieteellinen”, voi olla kansainväliselle käyttäjäkunnalle riittävän informatiivinen.

Palvelun tavoitteet
Palvelu tyydyttää tutkijoiden, opettajien ja opiskelijoiden tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun liittyviä tiedontarpeita tarjoamalla pääsyn aihehakemistoon, joka koostuu korkealaatuisesta Internet-aineistosta.

1.2. Katettava aineisto ja aihehakemiston kattavuus

Aihepiiri
Katetaan aihehakemiston tiedontuottajien valitsemat aihealueet. Osallistuvat organisaatiot valitsevat oman kohderyhmänsä tiedontarpeiden mukaista aineistoa aihehakemiston periaatteita noudattaen. Valinta perustuu jokaisessa organisaatiossa tutkimus- ja koulutusohjelmiin sekä aihespesialistien asiantuntemukseen.

Hyväksyttävä Internet-aineisto
Hyväksyttäviä aineistolajeja ovat verkkojulkaisut, verkkolehdet, atk-ohjelmat, organisaatioiden WWW-sivut, tapahtumat, hakemistot, tietokannat, uutisryhmät, postituslistat ja keskusteluryhmät. Vain paikallisen ryhmän käyttöön tarkoitettu Internet-aineisto jätetään pois. Linkkilistan mukaan ottaminen edellyttää linkkien esittelyä, arviointia tai selittämistä. Perusteena voi olla myös informaation kokonaisvaltaisuus, jolloin linkkilista antaa hyvän yleiskuvan aihealueesta.

Tiedontuottajat
Aihepiirin akateemiset, valtiolliset, kaupalliset, teollisuuden, aatteelliset/yleishyödylliset ja yksityiset tiedontuottajat hyväksytään.

Tieteellisyyden aste
Internet-aineiston pitää sopia tutkimuksen, opetuksen ja opiskelun tiedonlähteeksi. Informaation pitää olla pikemmin tieteellistä kuin populaaria.
OHJE: Kattavuuden nimissä voidaan mukaan kelpuuttaa tieteenalan kannalta merkittävän ja keskeisen organisaation WWW-sivut, vaikka sivuilla ei olisi esim. yhteystietojen lisäksi kovin paljon muuta (ainakaan erityisen syvää) informaatiota. Tiedonhakija ehkä olettaa löytävänsä Virtuaalikirjastosta alan keskeiset organisaatiot (vaikkapa vain yhteystietoja tarkistaakseen), mutta organisaatioiden sivut eivät aina täytä Virtuaalikirjaston laatukriteerejä.

Mainonta
Internet-aineisto, joka sisältää huomattavan määrän mainoksia, jätetään pois.

Aihehakemiston kattavuus
Mitä on jo aihehakemistossa?
Internet-aineistoa valittaessa verrataan sen suhteellista arvoa jo aihehakemistossa oleviin tiedonlähteisiin. Pohditaan, onko Internet-aineisto ainutlaatuinen koko aihehakemiston kannalta vai toistaako se jo aihehakemistoon kuuluvien tiedonlähteiden sisältöä. Tarjolla olevista vaihtoehdoista valitaan parhaat ja käyttökelpoisimmat.
OHJE: Tee haku välttääksesi kaksoiskappaleita. Selaa nähdäksesi, mitkä alueet on katettu hyvin. Tunnista aihehakemiston aukot.
Mitä on saatavilla aihehakemiston ulkopuolella?
Aihehakemistoon ei oteta aineistoa, joka on asetettu tarjolle muuta kautta. Pyritään välttämään päällekkäisyyttä. (Esim. FinElib tarjoaa kansallisia sopimuksia elektronisiin aineistoihin.)

1.3. Katettavat pääsytavat

Kustannukset
Aineiston tulee olla vapaasti saatavilla verkossa. Vain maksuton Internet-aineisto otetaan mukaan, kaupallisten kustantajien tarjoamia maksullisia verkkoaineistoja – kuten maksullisia verkkolehtiä - ei oteta aihehakemistoon.

Teknologia
Edistynyttä verkkoteknologiaa kuten Java- ja Shockwave-sovelluksia hyödyntävää Internet-aineistoa voidaan valita, mutta käyttäjää varoitetaan aineiston käytettävyyden teknisistä rajoituksista. Käyttäjälle kerrotaan, jos on tarpeen imuroida erikoisia apuohjelmia jne.

Rekisteröityminen
Hyväksytään Internet-aineisto, jonka lukeminen edellyttää maksutonta käyttäjäksi rekisteröitymistä. Asianmukainen rekisteröitymistieto kerrotaan käyttäjälle.

1.4. Luettelointipolitiikka

Osa vs. kokonaisuus
Luetteloidaan kokonaisuuksia, joita ovat mm. organisaatioiden kotisivut, verkkojulkaisut ja sekundaaritiedonlähteet kuten bibliografiat tai aihehakemistot. Tarpeen mukaan nostetaan esiin kokonaisuuden osia kuten aihehakemiston yksittäinen luokka, kotisivun yksittäinen sivu jne. Kuvaillaan aina sekä osan – kuten lehden artikkelin - että kokonaisuuden – kuten lehden – tiedot. (Vrt. emojulkaisu ja poikanen luetteloinnissa.)
OHJE: ”Emon” löytää editoimalla osoitetta, siirtymällä ylemmälle tasolle ja tutkimalla juurta. Virtuaalikirjaston haasteena on löytää verkkomaailman ”harmaata kirjallisuutta”, verkkosivuja, joita hakukoneet eivät löydä (invisible web).

Internet-aineiston kuvailu ja metadata
Internet-aineistossa pitää olla riittävästi tietoja kuvailun tekemiseksi. Jokainen aihehakemistoon kuvailtu tietue sisältää metadataa.

1.5. Maantieteellinen kattavuus

Maantieteellinen rajaus
Kotimainen Internet-aineisto painottuu hieman. Kotimaisella aineistolla tarkoitetaan
1. kotimaisten organisaatioiden WWW-sivustoja
2. WWW-sivustoja, jotka sijaitsevat kotimaisilla palvelimilla
3. suomalaisten kirjoittamia aineistoja
4. suomeksi/ruotsiksi kirjoitettuja aineistoja
5. Suomea ja/tai suomalaista kulttuuri ja yhteiskuntaa yleensä käsitteleviä WWW-sivustoja ja aineistoja.
Muunmaalaisen Internet-aineiston suhteen otetaan huomioon Renardus-palvelun tarjonta.

Kieli
Mukaan otettavan Internet-aineiston kielen suhteen ei ole rajausta. Renarduksen aineisto on pääasiassa englanninkielistä.


2. Sisältökriteerit : informaation arviointi

2.1. Auktoriteetti ja tekijän/tiedontuottajan maine
2.2. Validiteetti
2.3. Paikkansapitävyys
2.4. Kokonaisvaltaisuus, täydellisyys, peittävyys
2.5. Ainutlaatuisuus

Sisältökriteerit keskittyvät tiedonlähteen sisältämän informaation arviointiin.

Internetissä kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. Internetistä löytyy paljon aineistoa, joka perustuu pikemminkin henkilökohtaiseen mielipiteeseen kuin tosiasioihin. Internet-aineiston alkuperää ei aina kerrota selvästi. Toisinaan ilmoitettu alkuperä ei pidä paikkaansa, sillä tekijä on voinut esiintyä jonain toisena henkilönä, valehdella tai vääristellä asioita. Internetin tiedonlähteet eivät välttämättä ole sitä, mitä ne näyttävät olevan tai mitä ne väittävät olevansa, sillä Internetissä ei ole mitään takuuta siitä, että informaatio on paikkansapitävää tai rehellistä.

Internet-aineisto ei ole läheskään aina käynyt läpi julkaisijan, toimittajan tai vertaisarvostelijan laatusuodatusta, sen vuoksi virheet ovat yleisempiä kuin painetuissa julkaisuissa. Tilaa on sekä viattomille virheille että suoranaisille petoksille.

Internet tarjoaa usein pääsyn keskeneräisiin WWW-sivustoihin, jotka on laitettu verkkoon ennen kuin niiden sisältö on saatu valmiiksi. Tästä kertoo WWW-sivun ilmoitus under construction. Toisinaan Internetin tiedonlähteet näyttävät olevan laajoja, mutta ne eivät kata aihealuetta riittävän syvältä tai informaatio on saatavilla verkossa vain osittain. Jälkimmäisessä tapauksessa WWW-sivustossa viitataan usein painettuun julkaisuun.

Internetissä, jossa WWW-sivut on linkitetty, ei ole aina selvää, missä yksi WWW-sivusto päättyy ja toinen alkaa. Internetissä monet tiedonlähteet sisältävät suhteellisen vähän alkuperäistekstejä. Monet WWW-sivustot koostuvat enimmäkseen linkeistä ulkopuolisiin WWW-sivuihin, jotka ovat saatavilla muilla palvelimilla. On myös tavallista, että WWW-sivut toistavat informaatiota, joka on saatavissa muualta.

2.1. Auktoriteetti ja tekijän/tiedontuottajan maine

Internet-aineiston auktoriteetti riippuu sen tekijän/tiedontuottajan aitoudesta ja asiantuntemuksesta.

Tekijän selvittäminen
Internet-aineiston tekijän henkilöllisyys on tärkein seikka arvioitaessa informaation luotettavuutta ja totuudellisuutta. Jos aineiston alkuperästä vastuussa olevan tekijän (henkilön tai yhteisön) nimeä ei ole ilmoitettu selvästi, nimen voi yrittää saada selville seuraavilla tavoilla.

1. Laajempi asiayhteys - Jos aineistossa on linkkejä samaan WWW-sivustoon sisältyville sivuille, aineisto saattaa olla osa tekijän laajempaa kokoelmaa.
Aineiston Internet-osoitetta voi käyttää saman tekijän (henkilön tai yhteisön) muiden sivujen paikallistamiseen.
Internet-osoitteen oikeanpuoleisin osa poistetaan. Selain hakee tämän jälkeen tiedostoja, jotka ovat seuraavaksi ylemmällä hakemistotasolla.
2. Tekijän email-osoite - Jos tekijän email-osoite ei ole selvästi näkyvissä, selaimen Find (in page / on this page)- tai Search-toimintoa voi käyttää paikallistamaan @-symboli.
3. HTML-koodiin kirjattu metadata - Avataan selaimessa sivun html-koodin näyttävä ikkuna (Page source tai Source). Graafisessa selaimessa lähdetietoihin pääsee View- tai Context- menun kautta. Huom! Avataan siis WWW-sivun html-koodi näkyviin ja katsotaan, löytyykö sieltä metadataa dokumentin omistajasta.
4. Sähköpostihakupalvelu - Jos email-osoite on saatu selville, muttei henkilön nimeä, todellisen nimen voi yrittää etsiä Whois-tyyppisten sähköpostihakupalvelujen kautta.

Julkaisuyhteisön selvittäminen
Jos tekijää ei saada selville, kannattaa tutkia taustalla olevaa yhteisöä, joka on laittanut aineiston saataville verkkoon. Internet-aineiston julkaisuyhteisö on palvelin, jossa tiedostoja säilytetään. Lähdetään liikkeelle aineiston Internet-osoitteesta.

protokolla://palvelimen nimi.lähiverkon nimi/hakemisto/tiedoston nimi
protocol://server-name.domain-name/directory/filename

Siirtoprotokollan (http://, ftp://, telnet:// jne.) jälkeen seuraa palvelimen osoite (eli koneen osoite). Palvelimen osoitteessa (server-name.domain-name) on yleensä kolme osaa: 1. koneen nimi, 2. organisaatiokoodi (instituutio, organisaatio tai yritys, jossa kone sijaitsee) ja 3. maakoodi.
Esim. http://virtuaalikirjasto.uta.fi/ROADS/aihealat.html
Protokolla = http://
Palvelimen nimi (eli koneen nimi) = virtuaalikirjasto
Lähiverkon nimi (eli domain-nimi) = uta.fi
Hakemiston nimi = ROADS
Tiedoston nimi = aihealat.html
Lähiverkon nimi koostuu siis organisaatiokoodista uta ja maakoodista fi.

Poikkeus! Yhdysvalloissa sijaitsevien palvelimien osoitteessa ei käytetä maakoodia vaan organisaation tyyppiin liittyviä lyhenteitä, joista .org, .com ja .net ovat käytössä myös Yhdysvaltain ulkopuolella.
.edu - koulutukseen liittyvät organisaatiot
.org - ei-kaupalliset organisaatiot, aatteelliset yhdistykset, yleishyödylliset yhteisöt
.com - kaupalliset organisaatiot
.net - Internet-palvelujen tuottajat
.gov - valtionhallinnon organisaatiot
.mil - sotilaalliset organisaatiot

Poikkeus! Iso-Britanniassa sijaitsevien palvelimien osoitteessa käytetään ennen maakoodia ainakin seuraavia organisaation tyyppiin liittyviä lyhenteitä.
.ac - akateemiset organisaatiot
.co - kaupalliset organisaatiot

Huom! Palvelimen osoite ei aina anna luotettavaa tietoa organisaatiosta tai maasta, sillä palvelimia ja organisaatioita nimetään myös käytännöllisten syiden perusteella. Esim. Nokia-yhtiön palvelin on www.nokia.com. Jos sen sijaan indonesialainen matkailuyritys olisi onnistunut nimeämään palvelimensa nimellä www.nokia.com, kyse olisi lähes harhaanjohtamisesta.

Huom! Palvelimella ei ole mitään mahdollisuutta taata sillä säilytetyn aineiston luotettavuutta eikä palvelimen omistava organisaatio läheskään aina suodata informaatiota. Palvelimen osoitetta tärkeämpiä tietoja ovat aineistossa esiintyvät nimet tai logot, jos ne edustavat sellaisia organisaatioita, jotka menevät takuuseen tekijän työstä.

Tekijä on tiedossa
Intenet-aineiston alkuperä on ilmoitettu.
Tekijän koko nimi, titteli ja taustayhteisö/yritys on ilmoitettu.
Internet-aineisto on katsottavissa tekijän tai toimittajan tekemäksi.

Tekijä/tiedontuottaja on asiantuntija
Tekijä on tunnettu asiantuntija ja Internet-aineisto on kirjoitettu tekijän alalta. Jos tekijä ei ole tunnettu asiantuntija, seuraavat seikat tukevat tekijän asiantuntemusta:
1. Tekijän koulutus ja ammattitausta ovat tiedossa ja tukevat aineiston aihepiiriä.
2. Tekijään on viitattu arvostetuissa ko. alan julkaisuissa.
3. Tekijällä on aikaisempia julkaisuja ko. alalta.
4. Tekijästä on elämäkertatietoja, jotka tukevat aineiston aihepiiriä.
5. Aineiston Internet-osoite viittaa yliopiston palvelimeen.

Huom! Internet-aineistoon, jonka osoitteessa esiintyy ~merkki (= tilde-merkki), kannattaa suhtautua kriittisesti. Vaikka ~merkin käytöstä ei mitään sopimusta olekaan, se saattaa viitata tekijän henkilökohtaiseen hakemistoon. Tekijän henkilökohtaisessa hakemistossa sijaitseva aineisto voi sijaita yliopiston palvelimella, mutta se ei edusta silloin yliopiston virallista kantaa. Aineisto edustaa tällöin lähinnä tekijän omaa mielipidettä, mikä ei estä sitä olemasta korkealaatuista.

Informaatio on suodatettu
Informaation on arvioinut julkaisija, toimittaja tai vertaisarvostelija.
Sähköpostilistat ja uutisryhmät on moderoitu eli toimitettu.
Kustantamo on levittänyt Internet-aineiston.
WWW-sivuston sponsori on pikemminkin akateeminen kuin kaupallinen. (Jälkimmäisessä tapauksessa on erikseen harkittava, ovatko sponsorin liiketavoitteet todennäköisesti vaikuttaneet tiedonlähteen sisältöön.)
Lukuisat muut WWW-sivustot ovat linkittäneet ko. WWW-sivuston.

Suodattimet ovat asiantuntijoita
WWW-sivustoa sponsoroi yritys, organisaatio tai yksilö, joka on tunnustettu asiantuntija tai alan auktoriteetti.
Tunnustetun auktoriteetin WWW-sivustosta on linkki ko. WWW-sivustoon.
Julkaisija on tunnettu ja tunnustettu auktoriteetti kuten ”yliopistopaino”.

Tekijä/tiedontuottaja on aito
Tekijyys voidaan vahvistaa.
Väitteet informaation suodattamisesta voidaan vahvistaa.
WWW-sivustossa itsessään sijaitsevaa informaatiota voidaan käyttää varmistamaan tekijän asiantuntemus.
Tekijä on merkitty kampuksen/organisaation luetteloon.
Julkaisijoiden, arvioijien, sponsoreiden email-osoite on ilmoitettu.

2.2. Validiteetti

Validiteetti riippuu siitä, kuinka hyvin tutkittu, todennettu ja luotettava tiedonlähteen sisältö on. Validiteetti mittaa informaation luotettavuutta ja objektiivisuutta.

Informaatio näyttää olevan perusteellisesti tutkittua.
Tiedonlähteessä on lähdeluettelo tai bibliografia.

Tiedonlähde vastaa ilmoittamaansa tarkoitusta.
Tiedonlähteessä on maininta kattavuudesta eikä olennaista informaatiota puutu. (Ks.
2.4. Kokonaisvaltaisuus, täydellisyys, peittävyys)
Tiedonlähteen mahdollinen rajoittuneisuus, kuten taustalla oleva ideologia, on kerrottu.
Informaation yksipuolisuus tai puolueellisuus on hyväksyttävällä tasolla.

Tekijän motivaatio laittaa informaatio saataville verkkoon on asiallinen.
Tekijän motivaatio ei ole salainen.
Tiedonlähteen tarkoituksena on pikemminkin tiedottaa, opettaa tai selittää kuin taivutella, mainostaa tai myydä.
Kyseessä ei ole turhamainen julkaiseminen eikä rahankeruu.

Tiedonlähde on painetun julkaisun (kirjan, lehden) elektroninen versio
Tiedonlähteen saatavuus painettuna tai CD ROM–levynä on ilmoitettu.

Tiedonlähde näyttää rehelliseltä ja aidolta. Tiedonlähde on sitä, mitä se näyttää olevan. Se on peräisin henkilöltä, joka on mainittu tekijäksi. (Ks. 2.1. Auktoriteetti ja tekijän/tiedontuottajan maine)
Informaation on tarkistanut kolmas osapuoli kuten julkaisija, toimittaja tai vertaisarvostelija.
Tekijän, julkaisijan, arvioijan jne. yhteystiedot kuten email-osoite, katuosoite, puhelinnumero on ilmoitettu.
Tiedonlähteen sisältö on todennettavissa. Tiedonlähde viittaa sellaisiin lähteisiin, joihin voitaisiin ottaa yhteyttä vahvistuksen saamiseksi.

2.3. Paikkansapitävyys

Paikkansapitävyys mittaa yksityiskohtien virheettömyyttä, tarkkuutta ja täsmällisyyttä, kun validiteetti mittaa tiedonlähteen sisällön luotettavuutta ja objektiivisuutta.

Informaatio on paikkansapitävää
Tiedontuottaja on todennäköisesti motivoitunut tuottamaan paikkansapitävää informaatiota.
Informaation on tarkistanut kolmas osapuoli kuten julkaisija, toimittaja tai vertaisarvostelija.
Paino-, kielioppi- tai kirjoitusvirheitä ei ole.
Tiedonlähde sisältää bibliografian tai lähdeluettelon, joka vahvistaa informaation paikkansapitävyyden.

2.4. Kokonaisvaltaisuus, täydellisyys, peittävyys

Kokonaisvaltaisuus liittyy tiedonlähteen syvyyteen ja laajuuteen ja siihen, että WWW-sivusto välitetään jokseenkin valmiina.

Vaikka Internetin tiedonlähteille on luonteenomaista se, että niitä muutetaan ja päivitetään säännöllisesti, WWW-sivuston tulisi täyttää joitain vähimmäisvaatimuksia saataville laitetun informaation suhteen.

Tiedonlähteen syvyys ja laajuus
Informaatio on riittävän syvälle menevää, ei pelkkiä perustietoja.
Tiedonlähde kattaa aihealueen kaikki puolet riittävästi eikä sisällössä ole ilmeisiä aukkoja tai puutteita.
Hakemisto tai sisällysluettelo viittaa kokonaisvaltaiseen katteeseen ja tarjolla oleva informaatio vastaa annettuja lupauksia.
WWW-sivusto sisältää myös kokonaisia tekstejä abstraktien ja tiivistelmien lisäksi. Ei pelkkiä maistiaisia!
WWW-sivusto on valmis eikä keskeneräinen (under construction).
Tiedonlähde ei sisällä toimimattomia linkkejä eikä tyhjiä tiedostoja.
Tiedonlähteessä on bibliografia tai lähdeluettelo.

2.5. Ainutlaatuisuus

Tiedonlähteen ainutlaatuisuus riippuu sen sisältämän alkuperäisaineiston määrästä. Kuinka paljon tiedonlähde sisältää WWW-sivustossa tuotettua aineistoa, jota ei ole saatavissa muista lähteistä?

Primaariaineistosta on kyse, jos aineistoa säilytetään WWW-sivuston palvelimella ja sen ovat luoneet ja tuottaneet WWW-sivuston omistajat. Tiedonlähteen linkit ovat sisäisiä ja ne vievät samalla palvelimella sijaitsevaan aineistoon. Sekundaariaineistosta on kyse, jos WWW-sivuston linkit ovat ulkoisia ja ne vievät muualla luotuun ja eri palvelimilla säilytettävään aineistoon.

Primaariaineistoa, jota ei ole saatavissa muista verkkotiedonlähteistä, tarjoava tiedonlähde on todennäköisesti arvokkaampi kuin sekundaariaineistoa tarjoava. Poikkeus! Hyödyllinen on myös sellainen sekundaaritiedonlähde, jonka ulkoisten linkkien arvoa on merkittävästi lisätty arvioinnilla, selityksillä, esittelyillä, metadatalla tai informaation kokonaisvaltaisuudella.

Tiedonlähteen ainutlaatuisuus
Tiedonlähde sisältää ainakin jonkin verran primaariaineistoa kuten alkuperäistekstejä.
Tiedonlähde sisältää kokonaisia tekstejä pelkkien otsikoiden ja bibliografisten tietojen lisäksi.
Tiedonlähde koostuu muustakin kuin linkkikokoelmasta, linkeistä ulkopuolisille sivuille.
Jos on linkkejä ulkopuolisille sivuille, linkkien arvoa on lisätty arvioinnilla, selityksillä, esittelyillä, metadatalla tai informaation kokonaisvaltaisuudella.
Tiedonlähde sisältää muutakin kuin yhteystietoja.
Informaatio ei ole pelkästään mainontaa.

Huom! Linkkien Internet-osoitteet kertovat, onko aineisto tiedonlähteen WWW-sivuilla vai jonkun muun luomilla ulkopuolisilla sivuilla. Viemällä kursorin hypertekstilinkin päälle selaimen vasempaan alanurkkaan ilmestyy linkin osoite. Jos osoitteen alku eroaa tiedonlähteen osoitteesta, kyseessä on ulkopuolinen sivu.

Huom! Ainutlaatuisuutta arvioitaessa linkitettyä aineistoa ei saa pitää tiedonlähteen itsensä osana, sen sijaan linkkien arvioinnit, selitykset ja esittelyt ovat osa tiedonlähdettä.


3. Muotokriteerit : välineen arviointi

3.1. Navigoinnin helppous
3.2. Tarjolla oleva käyttäjätuki
3.3. Sopivan teknologian ja hyväksyttyjen standardien käyttö
3.4. Estetiikka

Muotokriteerit keskittyvät tiedonlähteen sisältämän informaation järjestämiseen ja esittämiseen sekä käyttöliittymään.

WWW-sivuston hyvällä suunnittelulla voidaan helpottaa loppukäyttäjän navigoimista ja tiedonhakua. Tiedonlähteen onnistunut suunnittelu ei kuitenkaan poista käyttäjätuen tarvetta. Se, miltä WWW-sivusto näyttää loppukäyttäjälle, riippuu käytettävistä laitteista ja ohjelmistoista.

3.1. Navigoinnin helppous

Navigoinnin helppoudella tarkoitetaan vaivattomuutta etsiä ja löytää tietoja WWW-sivustosta.

WWW-sivustossa on helppo navigoida
WWW-sivusto on suunniteltu hyvin, sen rakenne on hyvä ja sisältö selkeä.
WWW-sivustossa on hakemisto, sisällysluettelo tai sivustokartta, josta saa yleiskuvan sisällöstä.
Kaikki linkit on nimetty niin kuvaavasti, ettei synny epäselvyyttä siitä, minne linkki johdattaa.
Mikään asia ei ole enemmän kuin kolmen linkin takana, joten kolme klikkausta riittää.
Tietyn WWW-sivun voi paikantaa miltä sivulta tahansa.
WWW-sivustossa ei voi joutua umpikujaan, sillä takaisin ja etusivulle pääsee joka sivulta ja osasta myös eteenpäin.
Kuvat tukevat navigoinnin vaivattomuutta.
Yksittäiset WWW-sivut ovat tiiviitä eikä tekstiä tarvitse vyöryttää loputtomiin.
WWW-sivut tai julkaisun osat voidaan tulostaa erikseen, mutta yhtenä tulostusvaihtoehtona on julkaisun tulostaminen kerralla.
Postituslistojen ja keskusteluryhmien keskustelun tiivistelmiä on saatavilla.

WWW-sivustoa on helppo selata
WWW-sivusto on järjestetty käyttäjien tarpeiden mukaan.
WWW-sivuston sisältö on jaettu loogisiin ja johdonmukaisiin osiin, joita on helppo selata.

WWW-sivustossa on helppo tehdä hakuja
Käytössä on tunnettu, tehokas hakukone.
Sanahaku on mahdollinen, samoin Boolen operaattoreiden käyttö.

3.2. Tarjolla oleva käyttäjätuki

Käyttäjätuki koostuu eri tavoista auttaa loppukäyttäjää saamaan vastaukset kysymyksiin ja ongelmat ratkaistuiksi.

Käyttäjät saattavat tarvita tiedonlähteen sisältöön liittyvää tukea tai käytettävyyteen liittyvää tukea. Internet on käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa, niinpä pysyvästi käytettävissä oleva online-tuki on erittäin hyödyllinen. Joissain tapauksissa vuorovaikutteinen tuki on parempi vaihtoehto.

Tarjolla on käyttäjätukea
Käytettävissä on Help Desk tai FAQs.
WWW-sivusto sisältää selkeät ohjeet eri tilanteisiin.
Asiayhteyteen liittyvät ohjeet ovat luettavissa ruudulta kuten hakuohjeet ennen hakua.
Ongelmatilanteissa on mahdollista saada ohjeita joko puhelimitse tai sähköpostitse.
Oppimateriaalia tai käytön opastusta on tarjolla.

3.3. Sopivan teknologian ja hyväksyttyjen standardien käyttö

Käytetään sellaista teknologiaa ja sellaisia standardeja, jotka takaavat tiedonlähteen käytettävyyden. Tavoitteena on se, että loppukäyttäjät pystyvät hyödyntämään WWW-sivuston kaikkia osia.

Internetin standardit ja teknologia kehittyvät jatkuvasti ja vaikuttavat tiedonlähteen käytettävyyteen. Loppukäyttäjien pääsy tiedonlähteeseen riippuu käytössä olevista laitteista ja ohjelmistoista.

Käytetään hyväksyttyjä standardeja ja sopivaa rakennetta
Käytetään standardi HTML:ää, jonka selaimet pystyvät tunnistamaan.
Käytetään standardimultimediarakennetta kuten MIME.
Tarjolla on metadataa.
Tarjolla on kuvien <ALT>-tagit, jotka tuottavat tekstivaihtoehdon, kun kuvat suljetaan.
Pelkällä näppäimistö-navigointimahdollisuudella voi käyttää tiedonlähdettä.
Jos tiedonlähteen käyttö edellyttää tiettyä atk-ohjelmaa, sen imurointiohjeet ovat saatavilla WWW-sivustossa.

Huom! Esteettömän verkon kysymyksistä eli näkövammaisten mahdollisuuksista käyttää WWW-sivuja saa tietoa verkkojulkaisusta Näkövammaistahojen testausohjeet verkkosivuille ja -palveluille (Celia - Näkövammaisten kirjasto).

3.4. Estetiikka

WWW-sivuston ulkonäköä on pohdittu
WWW-sivusto noudattaa hyviä suunnitteluperiaatteita.
WWW-sivusto näyttää ja tuntuu ystävälliseltä.
Tekstin, kuvien, linkkien, yläotsikoiden, fonttikoon ja valkoisen tilan tasapaino on hyvä.
Kuvien koko, väri ja liike ovat sopivat.


4. Ylläpidon kriteerit

Ylläpidon kriteerit keskittyvät WWW-sivustosta saatavan informaation ajantasaisuuteen ja pysyvyyteen sekä sivustoa tarjoavan WWW-palvelimen toimivuuteen, luotettavuuteen ja tietoturvallisuuteen.

4.1. Informaation ajantasaisuus ja pysyvyys

Internetissä tiedonlähteen sisältöä voidaan milloin tahansa muuttaa, päivittää tai poistaa. Vanhoja WWW-sivustoja tai vanhoja versioita ei läheskään aina arkistoida ja niiden sisältämä informaatio saatetaan menettää lopullisesti. Tämä voi olla sekä etu että haitta. Aikaan liittyvät tiedonlähteet, kuten aikataulut, tarvitsevat säännöllisiä päivityksiä. Sen sijaan pysyvien tiedonlähteiden kuten kirjojen pitää jäädä muuttumattomiksi. Erityyppisille palveluille ja tiedonlähteille eri kriteerit ovat valideja.

Tiedonlähteen sisältö on ajankohtaista ja uutta
Jokaisen päivityksen sisältö on riittävän ajankohtaista ottaen huomioon tiedonlähteen aihepiirin.
Aineiston luontipäivät on ilmoitettu.
Kaikki sivut on päivätty viimeisimmälle muutospäivälle.
Tässä tulisi erottaa kaksi mahdollista muutostapaa: joko pelkkä tekninen muutos, esim. fontin vaihtaminen (joka ei vaikuta tietosisältöön), tai itse tietosisällön päivittäminen.
Tiedonlähteessä ei ole toimimattomia linkkejä.
Jos tiedonlähteen Internet-osoite on muuttunut, uuteen osoitteeseen ohjataan.

Tiedonlähteen sisältö on luonteeltaan kestävää
Aikaan liittyvän tiedonlähteen - kuten aikataulujen ja kokousilmoitusten - sisältö on riittävän tuore ja sisällön päivitystiheys on sopiva.
Pysyvän aineiston kuten kirjan pitää säilyä muuttumattomana.
Pysyväksi tarkoitettu aineisto pitäisi arkistoida.

Tiedonlähteen sisältöä ylläpidetään riittävästi
Tiedonlähdettä isännöivä organisaatio tai henkilö näyttää olevan sitoutunut tiedonlähteen jatkuvaan ylläpitoon ja pysyvyyteen.
Tiedonlähteen sisältöä parannetaan, laajennetaan ja päivitetään sopivasti.
Tiedonlähteen päivitystiheys on ilmoitettu ja tiedonlähdettä on päivitetty äskettäin.

4.2. WWW-palvelimen toimivuus, luotettavuus ja tietoturvallisuus

Palvelimen epäluotettavuus ja huono tietoturvallisuus saattavat alentaa sillä säilytettävän WWW-sivuston käytettävyyttä itse tietosisällön arvosta riippumatta. Vastaavasti luotettavuutta ja tietoturvallisuutta parantavat toimenpiteet voivat lisätä WWW-sivustoa koskevan arvioinnin myönteisyyttä.

WWW-palvelimen tekninen suorituskyky on hyväksyttävä
WWW-palvelimen tarjoama sivusto on yleensä käytettävissä.
Sivusto latautuu käyttäjälle riittävän nopeasti.
Palvelimen kapasiteetti on riittävä, jotta se ei ylikuormitu.
Paljon käytetyt sivustot on sijoitettu useille peilipalvelimille.

Palvelin on vakaa
WWW-palvelimen toimintahäiriöt, kuten levyrikot, eivät lamauta palvelimen toimintaa pitkäksi aikaa.
Palvelimen seisokkiajat ovat harvinaisia ja ne on ilmoitettu etukäteen.

Palvelimen tietoturvallisuudesta on huolehdittu
Palvelimen ylläpitäjä on ilmoittanut tietoturvapolitiikkansa.
Sivuston käyttäjien yksityisyyden suojasta on huolehdittu tarpeen mukaan (privacy policy).